«Γενεαλογία» της Μάτως Ιωαννίδου

«Γενεαλογία» της Μάτως Ιωαννίδου
Πρόσκληση έκθεσης «Γενεαλογία»
Facebooktwittergoogle_plusrssinstagram

Η Αίθουσα Τέχνης «αγκάθι  Κartάλος»
 οργάνωσε και παρουσιάζει
την έκθεση της εικαστικού

Μάτως Ιωαννίδου

με τίτλο

«Γενεαλογία»

Εγκαίνια: Πέμπτη 2 Μαρτίου 2017, 19:30

Η εικαστικός Μάτω Ιωαννίδου, μέσα από έργα με σινική, λάδια, μικτές τεχνικές, ανάμεσα στα οποία και μια σύνθεση 2.10×3.50 μ., 9 τελάρων, αλλά και μονοτυπίες, ξυλόγλυπτες μήτρες και γλυπτά, αποπειράται να «απαθανατίσει» τη ζωή που συμπυκνώνεται στο βλέμμα των απεικονιζόμενων ανθρώπων:
Πορτραίτα που απαντούν στη διαχρονική ανάγκη υπέρβασης του θανάτου με αναφορές στην ιστορία της ζωγραφικής.

Με αφετηρία τα πορτρέτα του Greco στην “Ταφή του Κόμητος Οργκάθ” (στις εκφράσεις των οποίων αναγνωρίζει κανείς όλες τις πιθανές υπαρξιακές στάσεις απέναντι στο θάνατο)

, λέει η Μάτω Ιωαννίδου,

σχεδίασα ανθρώπους του περιβάλλοντός μου, πρόσωπα προσφύγων, κυρίως παιδιών, και τον εαυτό μου… Ο βαθύτερος πυρήνας του ανθρώπου παραμένει αναγνωρίσιμος. Και η συνάντηση με το βλέμμα του άλλου, όπως και η δημιουργική πράξη του ανθρώπου όπου συμμετέχει το σώμα –στην περίπτωσή μου, η ζωγραφική– προσφέρει μιαν ελπίδα.

 

Η εντύπωσή μου, καθώς έρχομαι αντιμέτωπη με αυτά τα πρόσωπα και τις συνθέσεις τους, είναι ανθρώπινο δέος

, λέει η ποιήτρια, μεταφράστρια και κριτικός Μαρία Τοπάλη.

Ανθρώπινο δέος θα πει δέος απέναντι σε όλους εμάς, εμάς ως γενεαλογία, εμάς ως είδος, εμάς ως ατέλειωτη σειρά, εμάς καθρεφτιζόμενους στους εαυτούς μας… Ο άνθρωπος είναι αλλοτινός και τωρινός, είναι άντρας και γυναίκα, είναι πρόσφυγας και μη πρόσφυγας, είναι παιδί και ενήλικας – είναι ένα ον που διαθέτει βλέμμα… Η ζωγράφος μοχθεί για εκείνους που σηκώνουν το βάρος του βλέμματός τους ανά τους αιώνες.


Στην έκθεση «Γενεαλογία» διακρίνονται τρεις ενότητες:

  1. Μικροσκοπικά σχεδία-μελέτες προσώπων

Αφορμή, τα πορτρέτα του Greco στην «Ταφή του Κόμητος Οργκάθ». Παρατηρώντας τις εκφράσεις στα πρόσωπα στο συγκεκριμένο έργο, αναγνωρίζεις όλες τις πιθανές υπαρξιακές στάσεις των ανθρώπων απέναντι στο θάνατο: παρά τις τεράστιες αλλαγές που έχει υποστεί ο άνθρωπος στο χρόνο, ο βαθύτερος πυρήνας του είναι αναγνωρίσιμος. Αφαιρώντας τα ενδυματολογικά στοιχεία της εποχής, την ίδια διαπίστωση κάνεις τόσο στα πορτρέτα του Φαγιούμ όσο και σε αυτά του Rembrandt. Στο βλέμμα τους καθρεφτίζεται κάτι απόλυτα επίκαιρο.

Αποπειράθηκα να αντιγράψω αυτά τα πορτρέτα όσο πιο λιτά γίνεται. Ταυτόχρονα σχεδίασα τους ανθρώπους του περιβάλλοντός μου εκ του φυσικού και τον εαυτό μου από φωτογραφίες.

Παραθέτοντας πολλά μαζί σχέδια σε μικρές ενότητες, προσπαθώ να συναντηθεί το βλέμμα του θεατή με το βλέμμα των απεικονιζόμενων ανθρώπων παραβλέποντας το χρόνο που τους χωρίζει.

  1. Πρόσωπα-μονοτυπίες

Με την εμμονή για λιτότητα στα εκφραστικά μου μέσα, το χρώμα στη δεύτερη ενότητα προσώπων-μονοτυπιών, προσθέτει μια συγκινησιακή ένταση, ενώ ταυτόχρονα ανιχνεύει κάτι αρχετυπικό αποφεύγοντας το ρεαλισμό.

  1. Πρόσωπα προσφύγων

Στην ίδια προσέγγιση για το πρόσωπο, συμπεριλαμβάνονται και τα πρόσωπα των προσφύγων, κυρίως παιδιών, αντλώντας υλικό από φωτογραφίες της επικαιρότητας που δοκιμάζουν αυτή τη στιγμή το νόημα και την πίστη μας στη ζωή.


Η Μάτω Ιωαννίδου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1960. Σπούδασε γαλλική φιλολογία και θεατρολογία (Σορβόννη 1978-1985) και ζωγραφική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών του Παρισιού (εργαστήρια R. Plin και J. Bertholle, 1981-1985). Από το 1987 έως το 2001 εργάστηκε ως καθηγήτρια καλλιτεχνικών στην «Ελληνογαλλική Σχολή Αγ. Παρασκευής» και το 1990-1996 δίδαξε ζωγραφική στο Κέντρο Γραμμάτων και Τεχνών «ΑΠΟΨΗ». Το 1997 ίδρυσε το Κέντρο Εικαστικών Εργαστηρίων «ΛΕΣΧΗ» όπου δίδαξε ζωγραφική και ψηφιδωτό σε ενήλικες και παιδιά έως το 2011.
                                             

Ατομικές εκθέσεις (επιλεκτικά): ΑΓΚΑΘΙ-ΚΑΡΤΑΛΟΣ(2014), ΓΚΑΛΕΡΙ ΤΗΣ ΈΡΣΗΣ (2012), ΑΔΑΜ GALLERY (2006,2008), ΕΡΜΟΥΠΟΛΕΙΑ (2005, Σύρος), ΓKAΛEPI AΣTPA (2003), ART GALLERY MINIMA (2000, Μύκονος), GALERIE 3 (1995), ΑΔΥΤΟ (1990), ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΕΧΝΗΣ ΝΑΥΠΛΙΟΥ (1989, Ναύπλιο), ΤΡΙΤΟ ΜΑΤΙ (1988).

 

Διάρκεια έκθεσης μέχρι 23 Μαρτίου 2017


Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.